Coredump Online

7.4.07

Кальсоны Скотта Адамса

When you violate a copyright, you take something valuable from the copyright owner that he can’t get back. You take his right to control where his creation is viewed and how. It might be your opinion that the “free publicity” you provide outweighs the loss – and you might be right – but you’ve taken from the creator the right to make the publicity-versus-overexposure decision himself. That might not seem like a big deal to you, but it feels that way to the person who lost control of his art

Скотт Адамс утверждает, что суть копирайта -- это право на контролирование распространения результатов творчества. Хитрит, конечно. Копирайт -- это на самом деле право на ограничение распространения результатов творчества. А то, что с твоим творчеством ознакомится больше людей -- любого творца это только обрадует.

After I published my first best-selling book, The Dilbert Principle, within days it had been illegally scanned and was widely available on the Internet for free. Technically speaking, it wasn’t theft. But I still lost something. I (and my publisher) lost the ability to decide if, when, and how to publish as an e-book. You can’t compete with “free and immediate.”
Когда вышла эта книга, её прочитало множество народу где-нибудь в США. А читатели, скажем, из Украины, могли только ждать, "если, когда и как" издатель решит выпустить е-книгу. А издатель решил реализовать своё право -- книгу не издавать. Таким образом, о книге узнал весь мир, но возможность легально и за адекватную стоимость с ней ознакомиться была искусственно ограничена. Это не копирайт, это просто издевательство.

Выше сказанное, конечно, не повод хвалить тех, кто скачал книгу, а денег на неё просто пожалел. Но вопрос об авторском праве гораздо сложнее вопроса о заимствовании чужого нижнего белья.